اثر بخشي اجراي طرح زوج و فرد تردد خودروها در تثبيت ميزان آلودگي هواي تهران
د- سوخت
سطح كيفي سوخت توزيعي در حال حاضرمطابق با حدود استاندارد نيست (عدد اكتان موجود بنزين 87 ولي استاندارد آن91 است) و استفاده از بنزين سوپر تنها براي خودروهاي با تكنولوژي بالا قابل استفاده است که با افزايش قيمت سوخت بنزين سوپر میزان مصرف آن کاهش می یابد. در نتيجه احتراق و مصرف سوختهاي فسيلي در بخش حمل و نقل آلايندههايي نظير اكسيدهاي گوگرد، اكسيدهاي ازت، منواكسيد كربن، ذرات جامد معلق، دياكسيدكربن و انواع هيدروكربورهاي نسوخته در اتمسفر تخليه ميگردند.جايگاه عرضه گاز طبيعي در فواصل بين شهري موجود نيست و تعداد جايگاه هاي عرضه گاز طبيعي نیزجوابگوي نيازهاي فعلي نمي باشد.گازوئيل توزيعي در كشور به طور متوسط داراي بيش از 7000 پي پي ام گوگرد مي باشد که با سطح استاندارد (500 ppm) فاصله زيادي دارد.
ه) حمل و نقل عمومی
حمل و نقل سواری نسبت به سایر بخش ها سهم بالاتری را به خود اختصاص داده است به عنوان مثال در تهران سهم سواری 4/42 درصد است در حالی که سهم حمل و نقل با اتوبوس 5/16 درصد و سهم مترو 6 در صد مي باشد. هم چنین خودروهای حمل و نقل عمومي اکثرا فرسوده و از رده خارج شده هستند و بسیاری از خودروهای گاز سوز نیز به دلیل مشکلات فنی از رده خارج شده اند و در بسیاری از مواقع در کلان شهرها به خصوص تهران از موتورسیکلت های آلوده به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی استفاده می شودهم چنین استقرار توقفگاه های اتوبوس ها در شهرها باعث ایجاد آلودگی و مزاحمت برای ساکنین می شود.
با اين اوصاف با اجراي طرح زوج و فرد تردد خودروها در سطح شهر تهران و كاهش تردد آنها در چند روز گذشته علاوه بر كاهش ترافيك شاهد تثبيت ميزان آلاينده ها در هواي تهران و وضعيت هشدار بوديم .كارشناسان حفاظت محيط زيست شهرستان تهران از زحمات سردار حسين رحيمي و همكاران پر تلاششان در اداره راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ تقدير و تشكر مي نمايند هر چند اين كار حكم چشيدني را دارد كه به قدر تشنگي بايد كشيد.